lunes, 7 de noviembre de 2011

Entrevista: Gloria Dorado, mestra d'Educació Primària

Gloria Dorado, 28 anys. Mestra especialitzada en educació primaria. Cap d'estudis de l'Escola Teresa Claramunt de Sabadell.



Quan et sorgeix la convicció de ser professora? Per tu, l’ensenyament és una vocació?

Sempre m'han agradat molt els nens. De fet, tinc 6 nebots i el paper que desplego com a tieta va ser un gran punt a favor a l'hora de reflexionar sobre cap a on volia orientar la meva formació. En un altre sentit, també és cert que les necessitats que exigeix la societat actual, sobretot pel que fa a l'educació i els valors humans, va ser un aspecte determinant a l'hora de decantar-me per l'àmbit de l'educació. Per a mi és una gran satisfacció contribuir directament en el creixement del nen com a persona i tenir un paper tan important en el seu desenvolupament. En resum, considero que l'educació és quelcom vocacional, però també cal una formació adequada.
Quin camí has seguit, i com ha anat, per arribar on ets ara?
Vaig ser molt afortunada, ja que vaig començar a treballar al poc temps d'acabar la carrera. Vaig cobrir una substitució, com a tutora, durant tot un curs escolar a una mateixa escola. Aquell mateix any vaig preparar-me les oposicions i el resultat va ser immillorable: vaig aprovar i directament vaig entrar a treballar amb una plaça provisional durant 2 anys en una altre centre de la ciutat. I fa 2 anys, quan estava a punt d'acceptar la incorporació a l'escola on tinc la meva plaça definitiva, es va presentar l'oportunitat d'ocupar el càrrec de cap d'estudis a la primera escola on havia treballat. I, sense rumiar-ho gaire, vaig llençar-me a la piscina, fins al dia d'avui.
 
En els anys que portes de professora, has notat canvis d’algun tipus en els alumnes? I a nivell d’administració de les escoles?

Només porto 6 anys treballant en la docència, però és evident que, amb el pas del temps, la conducta dels nens ha patit un canvi notable. Sovint, els mestres amb més anys d'experiència consideren que, actualment, hi ha més casos d'indisciplina i falta de respecte de l'alumnat envers la figura del mestre/a. Personalment, no puc explicar les causes d'aquest fet, però crec que aquí juga un paper molt important la visió i opinió que té la família envers l'escola. En general, penso que la nostra societat no només està patint una crisi econòmica, sinó també, i el que és més preocupant, una crisi de valors.
 
Actualment ets cap d’estudis del teu centre. Com valores aquesta experiència i que implica aquest càrrec?

Valoro  molt positivament aquesta experiència, sobretot perquè m'ha aportat una visió més global del funcionament i l'organització d'una escola d'infantil i primària, visió que les quatre parets de l'aula difícilment et dóna. Per aquest motiu, penso que tothom hauria de formar part de l'Equip Directiu, com a mínim una vegada al llarg de la seva vida professional. És cert que aquest càrrec implica un nivell molt important de responsabilitat, maldecaps i preocupacions, així com un increment de feina i temps per dur-lo a terme, però amb ganes i il·lusió tot és possible.
En definitiva i si haig de triar, em quedo amb la part positiva, amb l'enriquiment personal i professional que ha significat aquesta experiència per a mi.
A mig-llarg termini hi ha algun projecte en concret que et plantegis?

Sí, el proper curs m'agradaria fer un màster en Pedagogia Terapèutica i, en un futur, si és possible, treballar com a educadora en una aula hospitalària.

L’educació és una de les matèries que s’està veient afectada per la crisi. Com estàs vivint el context actual de retallades? Què en penses?

En general, algunes de les mesures que el govern ha anat adoptant al llarg dels darrers anys, únicament han generat indignació entre el col·lectiu de mestres: retallada de plantilles i, en contrapartida, augment de ràtios, increment de les hores docents, retallada pel que fa a la dotació en despeses de funcionament, canvis en el calendari escolar, supressió de subvencions, la incorporació i posterior supressió de la sisena hora a Primària, baixes no cobertes des del primer dia...
És a dir, hem viscut un seguit de canvis continus que no estan aportant estabilitat al nostre sistema d'educació actual. Esperem que vinguin temps millors.

Un dels ajustos que està perjudicant als professors és la reducció de professionals. Es convoquen menys places a les oposicions i els docents han de fer més hores. Personalment ho estàs patint? Penses que es necessitarien més professors?

Aquest curs escolar, amb la retallada de plantilles i la supressió de la sisena hora, molts mestres substituts i interins estan tenint moltes dificultats per trobar feina a les escoles. Per compensar aquesta manca, el Departament ha incrementat en una el nombre d'hores docents respecte el curs passat: en el nostre cas, ara fem 24 hores lectives i 6 de permanència al centre (no docents) per a la realització de reunions de coordinació, etc. Fins ara, fèiem 23 hores lectives i 7 no docents.
D'altra banda, cal dir que amb més mestres es podrien fer més desdoblaments, els alumnes amb més dificultats podrien estar millor atesos i, en definitiva, la resposta a les necessitats dels infants podria ser de millor qualitat, però, actualment, no ens queda més remei que adaptar-nos a aquesta situació i, no per això, hem de perdre les ganes i la il·lusió per la nostra feina.

No hay comentarios:

Publicar un comentario